Vizitarea pesterilor comporta anumite riscuri. Lipsa echipamentului speologic individual si colectiv, necunoasterea specificului cavitatii vizitate, vizita individuala constituie factori de risc ce pot duce la accidente.
Nu uitati!
Vizitarea unei pesteri se face cu sprijinul clubului de speologie local; un speolog cu experienta cunoaste bine pestera pe care doriti sa o vizitati si va poate da sfaturi folositoare referitoare la echipamentul necesar, durata optima a vizitei, specificul cavitatii respective, zonele periculoase (puturi, zone cu grohotis, zone alunecoase etc).
Informati-va asupra starii vremii in perioada turei si in mod special pe durata vizitelor in subteran. Pentru pesterile cu pericol de viitura, vizitarea acestora este contraindicata in perioade cu precipitatii.
Vizitarea unei pesteri se face intr-un grup de minim patru persoane; in cazul unui accident, o persoana ramane langa accidentat, iar celelalte doua persoane se pot intoarce dupa ajutor.
Vizitarea unei pesteri se face cu echipament adecvat, imbracamintea nepotrivita sau echipamentul defectuos constituind factori de accidentare.
Anuntati vizitarea unei anumite pesteri catre clubul de speologie local sau Salvamontul din zona; in cazul unui accident echipele de salvare va vor putea localiza mai usor.
Atentie!
In cazul in care constatati disparitia sau intarzierea intoarcerii din tura a cunoscutilor dumneavoastra, nu ezitati sa contactati:
CORSA (Corpul Roman de Salvaspeo) Sediul regional Oradea:
0259-47.24.34
Sediul regional Resita:
0255-21.09.14
Sediul regional Cluj-Napoca:
0264-59.32.54
Sediul regional Bucuresti:
021-212.54.84
sau pe mobil (seara, numai in caz de urgenta)
0744-53.61.47 / 0745-60.22.03
O echipa de salvaspeo se va indrepta in cel mai scurt timp in pestera respectiva pentru a salva persoana sau grupul de persoane aflate in dificultate.
Prin amabilitatea domnului Ionut Latcu, reproducem aici normele de conduita in cazul in care cineva este accidentat in subteran.
Corpul Roman Salvaspeo(CORSA) este un departament al Federatiei Romane de Speologie care uneste toate
persoanele ce practica si utilizeaza metode de salvari si interventii in caz de accidente in medii subterane
si cazuri similare in medii diferite.
La nivel national, CORSA se constituie din 12 centre judetene aflate sub directa indrumare a unui
coordonator national.
Din anul 2001, Corpul Roman Salvaspeo s-a constituit in persoana juridica pentru a reusi sa-si desfasoare
activitatea in deplina autonomie. Sediul organizatiei este la Oradea. In prezent, conducerea CORSA este
asigurata de un presedinte interimar ales in urma intrunirii Consiliului Director al FRS din decembrie
2001 la Garda, in persoana lui Ionut Latcu.
Obiectivele principale ale CORSA:
- supravegherea, prevenirea si interventia in cadrul accidentelor pe timpul desfasurarii activitatilor
legate de mediul montan si speologic;
- acordarea de prim ajutor celor aflati in pericol, rataciti sau accidente speologice etc;
- crearea unui sistem national de alarmare si interventie si incadrarea intr-un sistem international
de alarmare;
- crearea unei baze informationale si materiale necesare desfasurarii in siguranta a activitatii
speologice;
- organizarea de stagii si cursuri de pregatire tehnica in domeniu, de omogenizare si perfectionare.
Conform statutului, Corpul Roman Salvaspeo se compune din urmatoarele categorii de membri:
a) membri activi - persoanele fizice legitimate la Federatia Romana de Speologie, care se conformeaza
Statutului CORSA (minim TSA avansati sau un stagiu tehnic salvaspeo);
b) membri aspiranti – persoanele fizice legitimate la FRS, care se conformeaza Statutului CORSA(acestea,
dupa absolvirea stagiului TSA avansati sau a unui stagiu tehnic salvaspeo pot deveni membrii activi cu
drepturi depline);
c) membri de onoare – persoane fizice sau juridice care si-au adus o contributie deosebita la realizarea
si dezvoltarea CORSA;
d) membri corespondenti – persoane fizice sau juridice imputernicite sa stabileasca legaturi cu
persoane fizice, asociatii sau alte structuri care desfasoara activitati de acelasi tip cu cele ale
CORSA.